Projekt tramvaje na Vinice v Plzni doznal změn
PLZEŇ - Už v příštím roce by měla začít stavba nové tramvajové tratě na sídliště Vinice v Plzni. Projekt zhruba jeden a půl kilometru dlouhé trati doznal některých změn, trať bude nově zakončena smyčkou.
Tramvaje by na Vinice měly dojet nejpozději do pěti let, město navíc počítá s tím, že na Vinice budou kromě tramvají zavedeny také trolejbusy...
Podoba nové tratě na Vinice (vizualizace, Správa veřejného statku města Plzně)
Projekt nové tramvajové tratě z centra Plzně na sídliště Vinice doznal několika změn. Tou nejzásadnější je, že konečná již nebude úvraťová a odpadne tím nutnost na linku nasazovat výhradně obousměrné tramvaje. Trať dlouhá přibližně 1,5 kilometru tak bude nově zakončena smyčkou. Druhou změnou na projektu je druhé ukončení tramvajové linky číslo 3. Zatímco dosud se počítalo s vedením nové tramvajové linky číslo 3 z Vinice přes centrum a Náměstí Republiky na Mikulášské náměstí, stávající projekt počítá s ukončením již v Sadech Pětatřicátníků.
Tramvajová trať na Vinice bude mít délku 1,5 kilometru. Její začátek bude v odbočce z tramvajové trati za zastávkou Zoologická zahrada a pak povede ve středním dělícím pásu ulice Na Chmelnicích až na konečnou situovanou za křižovatkou s ulicí Znojemská. V současnosti má na Vinicích trvalé bydliště 7500 obyvatel a dalších asi 5000 obyvatel bude bydlet v docházkové vzdálenosti od trati v chystané zástavbě podle projektu Vinice-sever. Díky vedení tramvaje po samostatné jízdní dráze se spojení z oblasti zastávky Hodonínská k Hlavnímu nádraží zrychlí v dopravních špičkách až o 7 minut. Lepší veřejnou dopravou by došlo ke snížení počtu cest automobilů v intravilánu města.
Podoba nové tratě na Vinice (vizualizace, Správa veřejného statku města Plzně)
V současné době město plánuje vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele stavby, které by mělo proběhnout nejpozději do srpna příštího roku. Práce na samotné výstavbě nové tramvajové tratě by měly začít koncem příštího roku s předpokládaným zprovozněním do roku 2030. Předpokládané náklady na výstavbu 1,5 kilometru dlouhé tratě včetně návazných staveb vyjdou na 950 milionů korun, zhruba 85 procent z toho by měla pokrýt dotace Evropské unie.
V souladu s plánem na elektrifikaci dopravy na Severním předměstí se počítá s výstavbou trolejbusové tratě, pro kterou jsou v ulici Znojemská již připraveny sloupy pro trolejové vedení. Do té doby bude část území kolem současné konečné Vinice obsluhováno autobusovou linkou. Stávající obslužnost zajišťuje páteřní autobusová linka číslo 41 z Vinice přes Sady Pětatřicátníků na CAN Husova, vybrané spoje pak pokračují až do Křimic. V nejvíce exponovaných časech okolo 7.00 hodiny a odpoledne pak okolo 15.00 hodiny jezdí spoje každé 4 minuty, ve špičce pak každých 6 minut a mimo špičku každých 12 až 15 minut. Doplňkovými linkami během dne pak jsou autobusy číslo 25 a 56, noční dopravu zajišťují autobusové linky N1 a N4.
Podoba nové tratě na Vinice (vizualizace, Správa veřejného statku města Plzně)